:white_check_mark:احتمالا تعدادی از فاکتورها در بیان نهایی سندرم واسکولیت درگیرند. که عبارتند از: استعداد ژنتیکی، تماس محطی و مکانیسم های تنظیمی مرتبط با پاسخ ایمنی به آنتی ژن های خاصی.

:high_brightness: اگرچه تشکیل تشکیل کمپلکس ایمنی، ANCA وپاسخ های لنفوسیت T در بین نظریه مکانیسم ها برجسته تر است اما به نظر می رسد که پاتوژنز افراد مختلف در واسکولیت پیچیده و متغیر باشد.


:ros
:o: تشکیل کمپلکس ایمنی بیماری زا:

:small_blue_diamond: کمپلکس های ایمنی در گردش لزوما نیازمند رسوب کمپلکس رسوب کمپلکس ها در عروق خونی و به دنبال آن ایجاد واسکولیت نیستند، و بسیاری از بیماران با واسکولیت فعال کمپلکس های ایمنی در گردش یا رسوب را نشان نمی دهند.

:small_blue_diamond:آنتی ژن های واقعی که در کمپلکس های ایمنی وجود دارد، به ندرت در سندرم های واسکولیت شناسایی می شود.

:radio_button:مکانسیم اسیب بافتی در واسکولیت های کمپلکس ایمنی مشابه موارد توصیف شده برای بیماری سرم می باشد.


:ros

:dart: در این مدل، کپلکس های آنتی ژن و آنتی بادی که در صورت افزایش تشکیل می شوند، در دیواره های عروق رسوب می کنند، که نفوذ پذیری آنها با آمین های وازواکتیوی همچون هیستامین، برادی کنین و لکوترین های آزاد شده، از پلاکت یا ماست سل ها، درنتیجه مکانیسم های با محرک های IgE افزایش می یابد.رسوب کمپلکس ها منجر به فعال شدن اجزا کمپلکان، خصوصا C5a می شود که به شدت برای نوتروفیل ها کموتاکتیم است.
سپس این سلول ها از دیواره رگ ارتشاح می یابند، کمپلکس های ایمنی را فاگوشیتوز می کنند و آنزیم های داخل سیتوپلاسمی خود را آزاد می کندد، که دیواره رگ را تخریب می کنند.

:small_blue_diamond: از آنجایی که این فرایندها تحت حاد یا مزمن می شوند، ارتشاح دیواره رگ با سلول های مونونوکلئار رخ می دهد.


:ballot_box_with_check:چندین متغیر ممکن است توجیه کننده این باشند که چرا تنها انواع معینی از کمپلکس های ایمنی موجب واسکولیت می شوند و اینکه چرا تنها عروق مشخصی در افراد بیمار تحت تاثیر قرار می گیرند.
این متغیر ها عبارتند از:
:small_red_triangle:توانایی سیستم رتیکولواندوتلیال برای پاکسازی کمپلکس های در گردش خون
:small_red_triangle:سایز و خاصیت فیزیکی شیمایی کمپلکس های ایمنی
:small_red_triangle: درجه نسبی توربولنس جریان خون فشار هیدروستاتیک درون عروقی در عروق مختلف
:small_red_triangle: انسجام قلبی اندوتلیوم عروق


ادامه دارد......

:red_circle:رفرنس: اصول طب داخلی هاریسون 2015