آمارها نشان میدهد بیشاز نیمی از کسب و کارهای کوچک ظرف ۴ سال اول با شکست روبهرو میشوند. روشن است که اگر بنیانگذار/مدیرعامل قبل از آغاز کسب و کار، مستلزم بود دورهای بگذراند که اصول مدیریت مالی و نحوهی اداره کردن یک کسب و کار را با استفاده از آنها، آموزش ببیند این ناپایداری بهطور چشمگیری کاهش مییافت.
اگر میخواهید در این حوزه کمی کمک بگیرید، بگذارید بعضی از عناصر کلیدی را شناسایی کنم که میتواند جزیی از این برنامهی آموزشی باشد.
۱. مدیرعاملان نباید حسابداری را خودشان انجام دهند اما مدیرعاملان موفق یاد میگیرند چگونه صورتهای مالی(ترازنامه، و سود و زیان) را که یک حسابدار داخلی و/یا خارجی بهطور مرتب(حداقل هر ۳ ماه) ارائه کردهاست مدیریت کنند.
۲. مدیرعاملان موفق میدانند حاشیهی سود ناخالصشان چیست و چه باید باشد.
۳. مدیرعاملان باهوش نسبت فروش به مخارج را هر ماه پیگیری میکنند تا بدانند چهوقت خرج را تنظیم کنند.
۴. مدیرعاملان زیرک و دانا موجودی را با در نظر گرفتن فروشهای پیشبینی شده، مطالبات، و نقدینگی رصد میکنند.
۵. مدیرعاملان واقعی میدانند چگونه روزهای باقیمانده تا سررسید حسابهای دریافتنی و روزهای روزهای باقیمانده تا سررسید حسابهای پرداختنی را محاسبه کنند، رابطهی بین این دو و تاثیر این رابطه را روی نقدینگی بفهمند.
۶. مدیرعاملان منضبط برای جمعآوری سرمایه، راهبردی به کار میگیرند که سود انباشته را با منابع سرمایهی کوتاهمدت و بلندمدت ترکیب کنند.
۷. مدیرعاملان باکفایت شاخصها و نسبتهای حساس را که در ترازنامه مشخص میشود و ارتباطشان را با صورت سود و زیان، شناسایی میکنند.
۸. مدیرعاملانی ماندگار این حقیقت تلخ را باور دارند که رشد فروش اگر به درستی تامین بودجه نشود تا چه حد خطرناک خواهدبود و آمادگی آن را دارند. در واقع میدانند میتوانند موفقیت کسبوکارشان را ازبین ببرند.
۹. وقتی یک کسبوکار سودآور نیست، مدیرعاملان حرفهای موانع اصلی سودآوری را شناسایی میکنند و با سرعت، قاطعیت، و بدون هیجان آنها را برطرف میکنند.
۱۰. مدیرعاملان همیشه موفق خیلی چیزها را به خوبی به دیگران محول میکنند، اما تصویر نقدینگی شرکت را از فردا تا ۱۲ آینده به دقت در نظر دارند.
و در نهایت، مهمترین ضابطهی مدیریت مالی برای مدیرعامل:
۱۱. رابطهی بین سه چیز را بفهمید و رصد کنید: خرج، فروش، نقدینگی.
اگر از صاحبان کسب و کارهای کوچک هستید و اکنون عرق سرد روی پیشانیتان نشستهاست، این باید به شما انگیزه بدهد تا تحصیلات مالیتان را آغاز کنید و در این اصول متخصص شوید. اگر هنوز کسب و کارتان را شروع نکردهاید، تا قبل از گذراندن این دوره این کار را نکنید.
این جمله روی سنگ حک کنید…
مسئولیت نهایی عملکرد مالی کسبوکارتان به عهدهی مدیرعامل است، یعنی شما.
منبع: فوربس
ترجمه: معین سلیمیان